اولین آزمون کتبی طرح حافظون رضوی برگزار می‌شود

طرح حافظون رضوی
  • 1398/05/05
  • 0
  • 377

اولین آزمون کتبی طرح حافظون رضوی با نام آزمون میان‌ترم، دوشنبه ۷ مرداد ماه ساعت ۱۶، در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.


به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: برای اولین‌بار در عرصه آزمون‌های برگزار شده در آستان قدس رضوی در قالب برنامه‌ای نوین در مرکز قرآن کریم، آزمون کتبی طرح حافظون رضوی با نام آزمون میان‌ترم، دوشنبه، هفتم مرداد ماه ساعت ۱۶ در محل رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.
وی افزود: پس از گذشت نزدیک به دو سال و نیم از اجرای موفق طرح حافظون رضوی و تجربه برگزاری آزمون‌های مکرر و مستمر شفاهی و همچنین بررسی جنبه‌‌های مختلف برگزاری این آزمون‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و از طرفی ضرورت آشنایی با آزمون‌های کتبی‌ چون اعطای مدرک که حفاظ در آینده با آن‌ها مواجه خواهند شد، بر آن شدیم تا برای اولین‌بار در آستان قدس رضوی، با برگزاری آزمون میان‌ترم فراگیران طرح حافظون رضوی به صورت کتبی، در راستای تکمیل سیر آموزشی و تربیتی هرچه بهتر حافظان قرآن کریم جهت حضور موفق در عرصه‌های آتی مختلف و مرتبط با فضای حفظ قرآن کریم گام برداریم.
میریان اضافه کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «‌اكْتُبُوا فَإِنَّكُمْ لَا تَحْفَظُونَ‏ حَتَّى‏ تَكْتُبُوا؛ بنویسید! همانا شما قادر بر محافظت مطالب علمی نیستید مگر به نوشتن و کتابت کردن».
وی ادامه داد: رسول خدا(ص) نیز در روایتی فرموده‌اند «قَيِّدُوا العِلمَ بالكِتابِ» به این معنی که علم را، با نوشتن در بند كشيد؛ این قبیل آزمون‌ها می‌تواند مصداق بارز عمل به این قسم از احادیث و روایات باشد.
میریان تصریح کرد: سنت‌گرایی در روش‌های حفظ می‌تواند در دنیای امروز و ضرورت گسترش مبحث مهم حفظ قرآن کریم در عرصه اجتماعی، بسیار راهگشا و تأثیرگذار باشد و یکی از آن روش‌ها که امروز در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم و متدوال است؛ بحث حفظ قرآن کریم از طریق کتابت است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین به تجربه نیز ثابت شده است که نوشتن و کتابت قرآن کریم یکی از شیوه‌های مؤثر در حفظ و تثبیت آن است و حفاظ ما می‌توانند به واسطه این قبیل آزمون‌ها ضمن آشنایی با این روش مؤثر و قدیمی در توسعه و ترویج این فرهنگ ماندگار به نسل‌های بعدی سهیم باشند.
گفتنی است، این آزمون با حضور ۶۰۱ نفر از حافظان کلام وحی در دو گروه ۴۴۷ نفر خواهر و ۱۲۴ نفر برادر در سه سطح حافظان ۱۰ جزء، ۱۴ جزء و افراد دارای محفوظات برگزار می‌شود.